Wszystko o tabeli przestawnej – podstawy, jak zrobić

Wszystko o tabeli przestawnej – podstawy, jak zrobić

Analityka biznesowa od lat zyskuje na znaczeniu. Dlatego właśnie tak ważna w prowadzeniu biznesu jest znajomość jej narzędzi. Jednym z nich jest tabela przestawna. Co to za narzędzie i w jaki sposób może ułatwić pracę? Tutaj znajdziesz odpowiedzi!

Spis treści:

Tabela przestawna – co to jest?

Tabela przestawna to jedna z najczęściej wykorzystywanych w analityce biznesowej funkcji arkuszy kalkulacyjnych. Znajdziemy ją zarówno w najpopularniejszej aplikacji – Microsoft Excel – jak i w innych programach tego typu.

Jej budowa pozwala na łatwe wybieranie konkretnych kolumn oraz wierszy z arkusza, tak aby zestawiać je ze sobą i filtrować w celu uzyskania przejrzystych wyników danych, na których pracujemy. Pozwala to wyciągać z dużych i skomplikowanych tabel dokładnie te informacje, których potrzebujemy do przeprowadzanej właśnie analizy bądź też tworzonego raportu.

Cechą zasadniczą tabeli przestawnej jest możliwość dowolnego przekształcania jej wierszy oraz kolumn bez bezpośredniej ingerencji w oryginalne zestawy danych, dzięki czemu możemy modyfikować taką tabelę zgodnie z aktualnymi potrzebami analitycznymi. Można więc powiedzieć, że tworzenie tabeli przestawnej odbywa się w osobnej zakładce. Wszelkie przeprowadzane zmiany nie mają wpływu na wykorzystywane dane wsadowe.

Czytaj także: Raportowanie zarządcze w grupach kapitałowych

Tworzenie tabeli przestawnej. Jak zrobić?

Jak budować różne tabele przestawne? Podstawy tego procesu są proste. Najpierw potrzebujemy danych źródłowych, najlepiej przedstawionych w formie standardowej tabeli w arkuszu kalkulacyjnym. Każdy wiersz dotyczy jednej badanej pozycji (np. pracownika, produktu, wyniku), a poszczególne kolumny odpowiadają za przypisane do niej cechy. Musimy pamiętać, że dane wejściowe powinny zostać w odpowiedni sposób przygotowane:

  • muszą mieć nagłówek dla każdej kolumny, którą mamy zamiar wykorzystać;
  • nagłówek ten musi obejmować jedną komórkę i znajdować się w pierwszym wierszu tabeli;
  • tabela nie może zawierać scalonych komórek – nie jest to kluczowa kwestia, aczkolwiek ich obecność może znacznie utrudnić pracę nad danymi;
  • tabela musi być pozbawiona pustych wierszy – każda kolumna w danym wierszu powinna być wypełniona odpowiednimi danymi;
  • każda kolumna musi mieć odpowiedni typ, w zależności od przypisanych do niej danych, tj. kolumny z datami powinny być sformatowane jako daty; kolumny z kosztami wyrażone w walucie itd.;
  • w każdej kolumnie powinien znajdować się również tylko jeden określony typ danych.

Kolor i formatowanie tekstu nie wpływają na to, jak funkcjonuje tabela przestawna. Jak zrobić zatem tak, by dane z tabeli wyjściowej prezentowały się przejrzyście? Ważne jest ich odpowiednie dopasowanie i wyczyszczenie. Ten etap pozwoli stworzyć tabelę, która będzie przedstawiała bezbłędnie takie informacje, jakich potrzebujemy do przeprowadzenia pełnej i wartościowej analizy.

Kolejnym krokiem będzie przygotowanie tabeli przestawnej. W przypadku aplikacji Excel tworzymy ją poprzez funkcję Wstaw > Tabela przestawna z paska zadań. Możemy ją wybrać, ustawiając wcześniej kursor w dowolnym miejscu tabeli źródłowej.

Następnie otworzy się panel budowy tabeli przestawnej, w którym skonfigurujemy jej ostateczny wygląd oraz zbierane dane. Znajdziemy tu m.in. nazwy nagłówków kolumn – dlatego ważne było ich wcześniejsze uzupełnienie. Każda z kolumn tabeli może przedstawiać jedną z trzech wartości:

  • tekstową;
  • liczbową;
  • datową.

Pod listą nagłówków znajdują się cztery obszary, do których należy następnie przeciągnąć wybrane przez nas nagłówki:

  • Filtr – gdzie określamy, który zestaw danych będzie naszym filtrem (np. sprzedawcy);
  • Kolumny – gdzie lądują nagłówki odpowiadające za zestawy danych w kolumnach naszej tabeli przestawnej (np. miesiące);
  • Wiersze – czyli dane, jakie będziemy prezentować w poszczególnych wierszach zestawionych z wybranymi wcześniej kolumnami (np. klienci);
  • Wartości – gdzie ustalimy wartości, które interesują nas w przeprowadzanej analizie (np. wartość sprzedaży).

Zaakceptowanie tabeli sprzedaży sprawi, że pojawi się ona w osobnym arkuszu i sczyta z tabeli źródłowej wszystkie interesujące nas dane. W każdej chwili możemy je łatwo zmienić poprzez modyfikacje ustawień tabeli.

Moduł BI enova365 umożliwia tworzenie tabeli przestawnych, dzięki czemu łatwiej stworzysz potrzebne raporty

Przykłady zastosowania tabeli przestawnej

Powyżej opisana tabela przestawna – przykład jeden z wielu – prezentuje wyniki sprzedażowe każdego ze sprzedawców w odniesieniu do poszczególnych miesięcy oraz klientów. Nie jest to oczywiście jedyna opcja wykorzystania tabel przestawnych w działaniach biznesowych. Narzędzie to ma szerokie spektrum zastosowań na praktycznie każdym stanowisku. Dzięki niemu możemy sprawdzić m.in.:

  • którzy kontrahenci składają w naszej firmie najwięcej zamówień w danych okresach (o wartości wyrażonej zarówno kwotowo, jak i ilościowo);
  • który z naszych klientów ma największe opóźnienia w płatnościach;
  • jak wyglądają przychody firmy dla konkretnych grup sprzedażowych, pojedynczych produktów lub usług;
  • jak w ciągu kolejnych miesięcy zmianie ulegają koszty zakupu niezbędnych surowców i materiałów;
  • które działy bądź którzy pracownicy generują dla firmy najwyższy przychód,
  • które działy generują dla firmy największe koszty;
  • jaki jest średni czas dni chorobowych wykorzystywanych przez pracowników poszczególnych działów w wybranych przedziałach czasowych.

Widać zatem, jak istotna może być tabela przestawna. Jak zrobić ją natomiast w taki sposób, aby w pełni wykorzystać jej potencjał dla naszej firmy?

Czytaj także: Czym jest controlling strategiczny – narzędzia controllingowe w przedsiębiorstwie

Tabele przestawne w narzędziach BI

Excel ma swoje ograniczenia w analityce biznesowej – obejmują one również tabele przestawne. Podstawy funkcjonalności oferowane przez tę aplikację mogą nie być wystarczające.  Dlatego warto zainteresować się zdobywającymi coraz większą popularność narzędziami Business Intelligence.

Narzędzia BI w wielu przypadkach wdrażane są w firmach jako elementy systemów ERP. Dobrym przykładem jest tutaj enova365 – system będący odpowiedzią na potrzeby wielu przedsiębiorców, umożliwiający dostosowanie go do wielkości i sposobu działania organizacji. W ramach enova365 otrzymujesz moduł BI wspierający Cię w zaawansowanej analizie biznesowej na podstawie danych przechowywanych w wewnętrznej bazie. Moduł ten umożliwia też tworzenie tabeli przestawnej, co pozwoli Ci porównywać dziesiątki rozmaitych informacji i tworzyć przejrzyste raporty oraz analizy potrzebne do dalszego działania i rozwoju firmy.

Żeby dowiedzieć się, jak tworzyć raporty przestawne w module BI enova365 zobacz najnowszy odcinek Kliknij to z enova365, w którym Karol Rajda wyjaśnia, jak to zrobić krok po kroku.

Po obejrzeniu tego odcinka wiesz już, jak może być zbudowana tabela przestawna, co to narzędzie oferuje i jak je wykorzystywać. Wbudowanie tej funkcji w system ERP enova365 daje Ci dostęp do rozwiązań, dzięki którym możesz podejmować jeszcze lepsze decyzje biznesowe. Jeśli szukasz narzędzia, które pozwoli Ci na tworzenie raportów przestawnych o dowolnym stopniu szczegółowości jeszcze dziś przetestuj demo enova365.

ikona demo systemu ERP enova365
Wersja demo systemu enova365

Przetestuj produkt enova365 i poznaj jego możliwości

prezentacja
Umów bezpłatną prezentację

Spotkaj się z Autoryzowanym Partnerem enova365