Omnichannel i centralne zarządzanie danymi produktowymi – co mają wspólnego?

Omnichannel i centralne zarządzanie danymi produktowymi – co mają wspólnego?

Wzrost popularności e-commerce daje sprzedawcom szansę na zwiększanie obrotów. Pomaga w tym strategia omnichannel. Niestety jej wykorzystanie może również generować szereg problemów, m.in. na poziomie zgodności danych produktowych. Na szczęście zastosowanie odpowiednich technologii skutecznie pomaga w tej kwestii. 

Spis treści:

Omnichannel – co to jest?

Omnichannel, czyli inaczej sprzedaż wielokanałowa, to strategia, w której wykorzystywane są różne kanały dotarcia do klienta. Zakłada ona, że produkty jednego sprzedawcy dostępne są nie tylko w jego bazowym kanale (np. sklepie internetowym), ale również wszędzie tam, gdzie mogą znajdować się jego odbiorcy, tj. w serwisach typu marketplace (np. Allegro, eBay, Amazon), w mediach społecznościowych (prosty sklep możesz otworzyć m.in. na Facebooku), a nawet stacjonarnie.

Strategia omnichannel to działanie pozwalające dotrzeć z ofertą do maksymalnie dużej liczby zainteresowanych towarem osób. Dzięki obecności w różnych kanałach nie musimy ściągać konsumentów bezpośrednio do naszego sklepu, mogą oni kupić nasz towar w tym miejscu, które zwykle odwiedzają. To oczywiście doskonała okazja do zdobycia nowych źródeł transakcji, a co za tym idzie, wygenerowania jeszcze wyższych obrotów. 

Mimo korzyści, jakie daje sprzedaż omnichannel, trzeba wziąć pod uwagę szereg zagrożeń czyhających na każdego, kto wykorzystuje różne kanały dotarcia do klienta. Jak sprzedawać w omnichannel?

Omnichannel – przykłady wyzwań w B2B i B2C

Jeśli prowadzisz swój sklep internetowy w jednej domenie, praktycznie omijają Cię opisane w dalszej części artykułu problemy. Najpewniej posiadasz system magazynowy (czy to pod postacią systemu ERP, czy wbudowanego w platformę sklepową zestawu funkcji), który integruje się ze sklepem, wyświetlając na kartach produktowych nie tylko pełne informacje o posiadanych towarach, ale również dane dotyczące ich dostępności.

Jeżeli w grę wchodzi sprzedaż wielokanałowa, sprawy mocno się komplikują. Produkty wystawiasz bowiem nie tylko w sklepie, ale również w marketplace’ach, możliwe, że nawet kilku. Bez odpowiedniej technologii spajającej wszystkie kanały sprzedaży, z czasem na pierwszy ogień wychodzi pierwszy poważny problem:

brak informacji o dostępnej liczbie produktów w czasie rzeczywistym.

Każdy z systemów sprzedażowych, które uwzględniasz w Twojej wielokanałowej strategii działa nieco inaczej. W każdym z nich osobno musisz ustawić dostępne stany magazynowe oferowanych przez Twój sklep towarów.

Oznacza to, że już pierwsze zamówienia desynchronizują zasoby dostępne w magazynie z deklarowaną dostępnością dla każdego z kanałów. Nietrudno sobie wyobrazić, do czego może to doprowadzić: sprzedanie większej liczby produktów niż posiadasz na stanie, wymusza konieczność ich domówienia. To z kolei wydłuża czas realizacji, a ostatecznie odbija się negatywnie na zadowoleniu klientów i opinii Twojej firmy.

To nie jedyne wyzwanie, któremu musisz sprostać, decydując się na sprzedaż omnichannel. Co to w praktyce oznacza? Kolejne wyzwanie to:

brak zintegrowanej informacji produktowej.

W internecie kupujemy oczami. Nie mamy możliwości, aby przymierzyć przedmiot, wziąć go do ręki, sprawdzić, jaki kolor ma w rzeczywistości. W związku z tym polegamy na informacjach, które w opisach produktowych umieszczają sprzedawcy.

Sprzedaż omnichannel, poza licznymi plusami, wymaga by poświęcić trochę czasu na uzgodnienie informacji produktowych w każdym z obsługiwanych kanałów. Dodając nowe produkty do oferty, musisz pamiętać, aby dokładnie skopiować ich opisy, zdjęcia i inne pliki multimedialne. Niektóre z serwisów posiadają konkretne wytyczne, których musisz się trzymać, aby móc na nich sprzedawać.

To z kolei oznacza, że w pewnym momencie każdy z posiadanych przez Ciebie produktów może posiadać kilka różnych wersji informacji wraz z osobnymi zestawami zdjęć. Taka sytuacja aż się prosi o błędy. Błędy, których popełnienie może przyczynić się m.in. do zwiększonej liczby zwrotów produktu, reklamacji czy też niskich ocen wystawianych przez niezadowolonych z zakupu klientów.

Kolejna bolączka, z którą przyjdzie Ci się zmierzyć to

zamówienia składane w różnych systemach sprzedażowych.

Każdy z kanałów sprzedaży posiada swój własny system do zarządzania spływającymi zamówieniami. W praktyce sprowadza się to do zarządzania osobnymi managerami sprzedaży, które generują inne numery zamówień czy ich statusy.

By nad tym zapanować albo zatrudniasz dla każdego z kanałów dedykowaną osobę, albo wydłużasz czas realizacji zamówień, przechodząc od listy transakcji w kanale A, do listy transakcji w kanale B, listy transakcji w kanale C i tak w kółko. Niepotrzebne wydłużenie czasu realizacji zamówienia niesie ze sobą, o czym wspomnieliśmy już wcześniej, negatywne skutki – niskie oceny od klientów i większe prawdopodobieństwo, że zakupy z przedłużonym czasem realizacji będą jednocześnie pierwszymi i ostatnimi, bo klienci nie będą chcieli wrócić do Twojego sklepu.

Zadbaj o dobre relacje z klientami, wykorzystując CRM w sprzedaży.

Skoro wiesz już, jakie korzyści i wyzwania niesie omnichannel i co to jest, teraz poznaj sposób na skuteczne zarządzanie danymi produktowymi. 

Centralne zarządzanie danymi produktowymi, czyli jak sprzedawać w omnichannel?

Opisane zagrożenia, jakie towarzyszą sprzedaży omnichannel, mogą ostudzić Twój zapał i chęć rozszerzenia działań na nowe platformy. Jednakże istnieją rozwiązania, dzięki którym jesteś w stanie im sprostać i skutecznie budować pozycję profesjonalnego sprzedawcy.

Chcąc rozpocząć przygodę ze sprzedażą wielokanałową, rozważ scentralizowanie zarządzania danymi produktowymi poprzez wybór odpowiednich technologii informatycznych. Jednym z najlepszych rozwiązań jest system ERP, np. enova365.

System ERP enova365 to potężne narzędzie biznesowe o szerokim wachlarzu możliwości, które ułatwia pracę we wszystkich działach przedsiębiorstwa. Przy pomocy odpowiednich modułów jesteś w stanie dopasować go również do standardów sprzedaży wielokanałowej. Odpowiada za to m.in. moduł e-Sklep konektor.

Aktualizacja stanu towarów w e-sklepie z poziomu enova365

Moduł ten wspomaga działanie biznesów e-commerce, współpracując ściśle z modułem Handel i Magazyn. Pozwala on zintegrować ze sobą wszystkie kanały sprzedaży z systemem ERP jako centralnym miejscem do zarządzania informacjami produktowymi. Obecnie obsługuje on Allegro oraz sklepy korzystające z platform Magento, PrestaShop, Shoper oraz WooCommerce. W ramach funkcjonalności modułu możesz m.in.:

  • definiować parametry dla poszczególnych sklepów internetowych,
  • określać widoczność produktów i grup produktowych w poszczególnych kanałach sprzedaży,
  • przekazywać dane produktowe znajdujące się w systemie ERP (opisy, zdjęcia, pliki) do poszczególnych kanałów sprzedaży,
  • pobierać zamówienia z kanałów wprost do systemu ERP enova365,
  • aktualizować stany realizacji zamówień i przesyłać automatycznie informacje na ten temat do systemów sprzedażowych poszczególnych platform,
  • regularnie aktualizować stany magazynowe we wszystkich kanałach.
Pobieranie zamówień z e-sklepu do systemu enova365

Wykorzystując system ERP enova365 wraz z modułem e-Sklep konektor, zyskujesz potężne narzędzie, dzięki któremu sprzedaż wielokanałowa nie stanowi już takiego wyzwania. Zwłaszcza że system ten doskonale radzi sobie z opisywanymi powyżej głównymi problemami omnichannel. Co to znaczy dla każdego przedsiębiorcy? 

Narzędzie do zarządzania danymi produktowymi warto wdrożyć, bo…

  • dzięki aktualizacji stanów magazynowych, w ofertach umieszczonych na każdym z kanałów konsumenci widzą aktualną dostępność produktów – nie ma więc ryzyka, że zamówią liczby większe, niż posiadasz w magazynie,
  • synchronizacja zdjęć oraz opisów w poszczególnych kanałach pozwala utrzymywać wysoką jakość informacji produktowych, a każda aktualizacja z poziomu systemu ERP modyfikuje odpowiednie dane we wszystkich ofertach jednocześnie,
  • zaciąganie zamówień z kanałów do systemu ERP pozwala realizować je wszystkie na bieżąco, co zdecydowanie skraca czas między ich złożeniem, a wysyłką,
  • pozwala znacząco skrócić czas potrzebny na obsługę sprzedaży wielokanałowej.

Czytaj także: Case study firmy, która usprawniła sprzedaż B2B dzięki narzędziom IT

Aktualne stany magazynowe, aktualne informacje produktowe oraz szybka realizacja zamówień – dzięki funkcjom oferowanym przez system ERP enova365, jesteś w stanie zbudować sprawny biznes e-commerce oparty na wielu kanałach, w którym duża część codziennych zadań jest zautomatyzowana. System pozwoli Ci nawet z niewielkim zespołem skutecznie rozwijać firmę, eksplorując wszystkie możliwości dotarcia do nowych grup klientów, jacy pojawią się na Twojej drodze.

ikona demo systemu ERP enova365
Wersja demo systemu enova365

Przetestuj produkt enova365 i poznaj jego możliwości

prezentacja
Umów bezpłatną prezentację

Spotkaj się z Autoryzowanym Partnerem enova365