Chmura w e-commerce — zwiększ dynamikę rozwoju

Chmura jest coraz chętniej wykorzystywana w różnego rodzaju biznesach działających w Internecie a cloud computing zyskuje popularność w e-commerce. Jakie niosą korzyści i z czym wiążą się te technologie?

Chmura w e-commerce — zwiększ dynamikę rozwoju

Chmura ze względu na swoją specyfikę staje się coraz chętniej wykorzystywana w różnego rodzaju biznesach działających w Internecie. Cloud computing zyskuje więc popularność także w branży e-commerce. Serwer dedykowany i tradycyjny hosting tracą natomiast powoli swoją pozycję. Z czego to wynika i jak wykorzystać rynkowe szanse? Jak w dalszym rozwoju może pomóc chmura w e-commerce?

E-commerce rośnie w siłę

Branża e-commerce od kilku lat rozwija się bardzo dynamicznie. W ostatnich latach, za sprawą pandemii i licznych ograniczeń związanych z pozostawaniem w domu, przyspieszyła jeszcze bardziej. Ludzie chętnie kupują przez Internet, bez wychodzenia z domu, wygodnie, z każdego miejsca. Trudno uwierzyć, że jeszcze 10 lat temu e-zakupy wzbudzały wiele obaw – od komfortu korzystania z platformy, przez jej użyteczność i dostosowanie do użytkownika, aż po bezpieczeństwo transakcji. Dzisiaj stały się naturalnym elementem naszego życia codziennego i trudno wyobrazić sobie, że mogłoby się to zmienić.

Polacy lubią robić zakupy przez Internet. Niektórzy z nich przeglądają oferty sklepów jedynie dla przyjemności, nie mając w planach kupowania czegokolwiek. Nie znaczy to jednak, że nie należy się im przyglądać.

Liczne badania wskazują jednak, że należy zadbać o odpowiednie przedstawienie oferty, ponieważ brak istotnych informacji, niedokładne opisy czy zbyt mało zdjęć produktów zniechęcają potencjalnych klientów do dokonania zakupu.

Serwer czy hosting – oto jest pytanie

Duże zainteresowanie e-zakupami ze strony klientów powoduje, że sklepy internetowe muszą być przygotowane na obsłużenie rosnącej ich liczby. W przeciwnym wypadku może dojść do przeciążenia i zawieszenia serwera. Podobnie, należy pamiętać o tym, że znaczna grupa użytkowników dokonuje zakupów przez urządzenia mobilne, co jeszcze nie tak dawno było zaledwie ułamkiem całości. Obecnie większość firm z branży e-commerce doskonale radzi sobie z tego rodzaju wyzwaniami, jednak przed niektórymi wciąż pozostaje lekcja do odrobienia.
Jak zatem sprostać rosnącej liczbie użytkowników na obecnym sprzęcie serwerowym? Jeśli jest naszą własnością, można go oczywiście rozbudować, choć w perspektywie długookresowej nie będzie się to z pewnością opłacało. Poza tym prawdopodobnie sytuacja się powtórzy, a koszty eksploatacji będą stale rosły.

Można również zainwestować w outsourcing i wybrać rozwiązanie hostingowe od firmy zewnętrznej. Wówczas stajemy przed dylematem, która technologia będzie najlepsza dla naszego przedsiębiorstwa. Branża e-commerce rozwija się bardzo szybko, a głównymi konkurentami chmury zostały serwer dedykowany oraz VPS. VPS to wirtualna maszyna, która wraz z innymi podobnymi działa na jednej fizycznej. Mocne obciążenie jej przez innego klienta może doprowadzić do spadku wydajności naszej maszyny. Powoduje to problemy z dostępnością, co zdecydowanie utrudnia funkcjonowanie e-sklepów w dzisiejszym niecierpliwym świecie.

Serwer dedykowany z kolei ma większe zasoby niż wirtualny, jednak przy nagłym wzroście użytkowników może nie dać rady. Zdarza się to zwykle przy działalności związanej z sezonowością lub okresowymi promocjami.

Chmura w e-commerce lekiem na całe zło?

Chmura obliczeniowa zapewnia przede wszystkim skalowalność. Oznacza to, że infrastrukturę, na której funkcjonuje nasz e-biznes, można poprawić w krótkim czasie i przy niewielkich nakładach pracy. Zwykle wystarczy manualna zmiana ustawień w panelu administracyjnym.

Chmura to również dostępność w każdym miejscu i czasie, z dowolnego urządzenia. Ludzie stają się coraz bardziej mobilni, chcą mieć dostęp do wszystkiego tu i teraz. Dzięki chmurze to możliwe. Powyższe argumenty to tylko niektóre zalety rozwiązań chmurowym. Cloud computing ma ich bowiem zdecydowanie więcej.

Przedsiębiorstwo, które zdecyduje się na migrację do chmury, nie musi martwić się już wydatkami na specjalistyczny sprzęt, ingerencją w infrastrukturę przy występujących problemach z serwerem, a tym samym przestojami w działaniu platformy.

Dodatkowo chmura pomaga odciążyć pracowników, ponieważ jej obsługą zajmuje się dostawca usług chmurowych. Ci z kolei mają możliwość zajęcia się promocją i sprzedażą oraz analizą danych i optymalizacją. Dzięki temu wzrasta efektywność prowadzonych działań oraz przychody e-sklepu.

Kolejną kwestią, chyba najczęściej poruszaną w wielu publikacjach, jest bezpieczeństwo danych, zarówno firmy, jak i klientów. Centra danych chmurowych muszą spełniać rygorystyczne normy oraz dbać o jak najlepsze zapewnienie bezpieczeństwa, co jest dla nich szczególnym priorytetem.

Wygodna platforma sklepu internetowego

Przede wszystkim potrzebujemy oprogramowania, które pozwoli na obsługę sklepu internetowego – zarządzanie produktami dostępnymi w witrynie, zarządzanie płatnościami oraz dostawami. Wielu producentów rozwiązań udostępnia je w modelu abonamentowym. Przykładem takiego rozwiązania jest popularne polskie oprogramowanie Shoper – które w ramach abonamentu zapewnia hosting, support oraz aktualizacje, tak aby sprzedawca mógł skupić się przede wszystkim na biznesowym aspekcie.

Baza biznesu – chmura w e-commerce a system ERP

Jeśli biznes obsługuje dwa kanały sprzedaży, to korzystną opcją jest zintegrowanie ich działalności. Niezbędny staje się wówczas system ERP, który umożliwia sprawne i skoordynowane zarządzanie zasobami firmy. To on pełni funkcję bazy, do której możemy dołączać kolejne kanały sprzedaży. Oprogramowanie ERP umożliwia skuteczne zarządzanie zasobami firmy i daje możliwość dostosowania funkcjonalności do konkretnego rodzaju biznesu. Systemem konfigurowalnym, który można dopasować do potrzeb firmy i skutecznie integrować go z innymi rozwiązaniami jest enova365.

Sprawdź moduł Handel i CRM w enova365

enova365 e-sklep konektor

enova365 e-Sklep to elastyczny moduł zapewniający integrację enova365 ze sklepami internetowymi (obecnie Allegro, Magento, PrestaShop, Shoper, WooCommerce). Oto jakie daje funkcjonalności:

  • definiowanie sklepów internetowych (wielu) w enova365 oraz konfigurowanie ich parametrów
  • określanie widoczności towarów, ich grup i zdjęć w poszczególnych e-sklepach
  • wysyłanie grup towarów, kart towarów wraz ze zdjęciami z enova365 do e-sklepów
  • wysyłanie stanów magazynowych (z magazynów określonych w konfiguracji e-sklepu)
  • pobieranie zamówień z e-sklepów
  • zakładanie w enova365 kart kontrahentów, którzy założyli konta w e-sklepie
  • aktualizacja stanu realizacji zamówień
  • różnicowa synchronizacja danych (wysyłane są tylko dane zmienione od czasu ostatniej synchronizacji)
  • możliwość zautomatyzowania synchronizacji za pomocą harmonogramu zadań
  • wysyłanie do e-sklepu numeru listu przewozowego, który został wygenerowany do zamówienia dodatkiem Kurierzy.

Przepływ informacji między systemami

Jak to wygląda w praktyce? Po stronie oprogramowania ERP odbywa się proces logistyczny i sprzedażowy. Realizowane są zamówienia, które klienci składają przez sklep internetowy. Niezależnie od tego, jakie jest źródło zamówienia, system ERP:

  • wysyła towary do e-sklepu,
  • aktualizuje stany magazynowe,
  • przesyła zdjęcia towarów do e-sklepu,
  • pobiera zamówienia.

Zanim informacje związane z obsługą, fakturami i danymi na temat zamówień trafią do systemu ERP, sklep internetowy musi właściwie zadziałać. Pełni on bowiem rolę handlowca – ma zainteresować klienta ofertą i zaoferować dogodne warunki zakupu. Kiedy klient złoży zamówienie, wszystkie cenne informacje z witryny internetowej trafią bezpośrednio do oprogramowania ERP, co pozwala na zaoszczędzenie czasu i skraca czas wysyłki towaru do zamawiającego.

Jakie korzyści daje sprzedaż internetowa?

Dzięki sprzedaży realizowanej poprzez e-sklep poszerza się zasięg odbiorców oferty prowadzonego biznesu. Sklep internetowy umożliwia zakupy w zasadzie bez względu na miejsce zamieszkania kupującego. Klienci mogą na bieżąco zapoznawać się z ofertą e-sklepu i filtrować listy zakupów po własnych preferencjach. Na co to wpływa?

  • Klienci są zadowoleni, bo mają łatwy dostęp do swoich ulubionych produktów.
  • Sprzedawcy cieszą się z powiększenia zasięgu sprzedaży.
  • Właściciele biznesu mogą skupić się na rozwijaniu swojej firmy.

Chmura w e-commerce to się po prostu opłaca

Z punktu widzenia biznesowego, coraz więcej firm widzi ogromny potencjał chmury obliczeniowej i transformacji cyfrowej. Dzięki nim czas poświęcany na rozwój i utrzymanie infrastruktury IT można przeznaczyć na właściwą sprzedaż generującą przychody.

Jeśli wciąż zastanawiasz się nad wyborem rozwiązania chmurowego dla swojego e-sklepu, sprawdź e-book: Chmura obliczeniowa w biznesie, który możesz pobrać za darmo.

Chmura_obliczeniowa_w_biznesie

Autor: Gabriela Gil, Specjalista ds. Marketingu enova365

ikona demo systemu ERP enova365
Wersja demo systemu enova365

Przetestuj produkt enova365 i poznaj jego możliwości

prezentacja
Umów bezpłatną prezentację

Spotkaj się z Autoryzowanym Partnerem enova365