Pakowanie i wysyłka w e-commerce – jak to usprawnić z enova365?

Pakowanie i wysyłka w e-commerce – jak to usprawnić z enova365?

Pakowanie i wysyłka w e-commerce mają szczególne znaczenie, bo jakość i wydajność tego procesu przekłada się nie tylko na koszty, ale też wizerunek marki. Jak w usprawnieniu pakowania i wysyłki pomoże Ci program magazynowo-sprzedażowy dla e-commerce enova365?

Spis treści:

Dlaczego efektywne pakowanie i wysyłka są kluczowe w e-commerce?

Zacznijmy od tego, że dobrze dopasowane do produktów opakowania i szybka wysyłka zamówionych towarów przynoszą e-biznesom dwa rodzaje korzyści – wymierne w postaci wyższej wydajności i niższych kosztów oraz niewymierne – w postaci pozytywnych doświadczeń klientów. Jak te korzyści osiągnąć? Wyjaśniamy!

Organizacja procesu pakowania i wysyłki ma wpływ na wysokość kosztów

Na koszty pakowania i wysyłki produktów w e-commerce składają się przede wszystkim koszty opakowań i związanych z nimi akcesoriów oraz koszty transportu i wysyłki. Ważną pozycją w kosztach są jednak także wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w ten proces. 

Biorąc powyższe pod uwagę optymalizację procesu warto zacząć od analizy asortymentu i wymiarów potrzebnych opakowań. Dopasowanie wielkości opakowań do wymiarów produktów pozwala zredukować wydatki na akcesoria do pakowania, uwolnić przestrzeń magazynową oraz zminimalizować koszty transportu, bo w dobrze dobranej do wielkości produktu paczce nie transportuje się powietrza. 

Kolejny ważny krok to automatyzacja pracy, czyli wdrożenie programu dla e-commerce, który wyręczy pracowników w wykonywaniu niektórych zadań. W usprawnieniu procesu pakowania i wysyłki w e-commerce pomoże program magazynowy, które integruje magazyn nie tylko z kanałami sprzedażowymi, ale także platformami kurierskimi. Dzięki temu cały proces obsługi złożonego zamówienia odbywa się w jednym systemie informatycznym, a liczne automatyzacje pozwalają eliminować zbędne czynności i ograniczyć liczbę osób zaangażowanych w proces.

Opakowanie i sposób dostawy decydują o wizerunku marki

Innym powodem, dla którego pakowanie i wysyłka w e-commerce to procesy, które mają duże znaczenie dla każdego e-biznesu jest fakt, że jakość opakowania i czas dostawy często decydują o tym, jakie jest pierwsze wrażenie po kontakcie klienta z daną marką. Jeżeli otrzymują brzydkie, zniszczone lub zbyt duże opakowanie, a dostawa trwa długo to wrażenie bywa negatywne. W efekcie dostawca traci szansę na utwierdzenie klienta w przekonaniu, że jego wybór był właściwy, co może zmniejszyć lojalność klientów. 

Potwierdzają to wyniki badań prowadzonych wśród klientów sklepów internetowych

  • Firmy z branży e-commerce, które dbają o jakość opakowań obserwują 30-procentowy wzrost zainteresowania klientów.
  • Długi czas dostawy, który bywa wynikiem nieefektywnego procesu realizacji zamówienia, zniechęca do zakupów 40% konsumentów.
  • Około 52% klientów sklepów internetowych, którzy otrzymują zakupy w dobrze dopasowanych do produktów opakowaniach, twierdzi, że chętniej złoży zamówienie w danej firmie w przyszłości.

Co zrobić, żeby pakowanie i wysyłka w e-commerce angażowały minimum czasu pracowników, a dostawa towarów zapewniała klientom maksimum pozytywnych doświadczeń? Kluczem jest automatyzacja, którą zapewnia dobrze dobrany do potrzeb program dla e-commerce. 

Jak firma z branży e-commerce może usprawnić wysyłkę i pakowanie?

Magazyn jest jednym z najważniejszych miejsc dla logistyki e-commerce. To tam przechowywane są produkty, które są sprzedawane klientom online. Tam odbywa się pakowanie. Magazyn to również miejsce, z którego zabierane są przez kurierów zapakowane towary. Żeby ten proces przebiegał sprawnie musisz nie tylko wiedzieć, ile towarów poszczególnych kategorii masz na stanie czy gdzie dokładnie się znajdują, ale także mieć możliwość szybkiego wystawienia dokumentów magazynowych – rozchodu, przychodu czy przesunięć magazynowych – oraz listów przewozowych. 

W usprawnieniu tych procesów pomaga odpowiedni program magazynowy dla e-commerce, taki jak enova365. Jakie funkcje programu magazynowego są szczególnie pomocne z punktu widzenia pakowania i wysyłki w e-commerce?

1. Pobieranie zamówień ze sklepu internetowego

Po pierwsze, praca pracowników magazynów będzie łatwiejsza, jeżeli zamówienia ze sklepów internetowych, portali aukcyjnych, czy innych platform sprzedażowych będą automatycznie pobierane do systemu magazynowego. Dzięki temu nie muszą oni sprawdzać, co zamówiono w każdym z kanałów sprzedażowych, bo informacje, jaki towar należy przygotować do wysyłki znajdą w jednym miejscu, w systemie enova365. 

2. Wystawienie dokumentów magazynowych i faktur

Kolejny krok to wystawienie dokumentów handlowo-magazynowych do zamówienia. Program magazynowo-sprzedażowy enova365 pozwoli Ci wystawić:

  • standardowe dokumenty magazynowe, a więc dokumenty rozchodu (WZ, RW), przychodu (PZ, PW) oraz dokumenty przesunięcia międzymagazynowego (MM),
  • faktury do zamówień.

Co ciekawie, faktury można wystawić hurtowo, czyli jednocześnie dla wielu zamówień i automatycznie wysłać je klientom elektronicznie. W tym ostatnim pomoże Ci moduł CRM enova365.

Po wystawieniu wszystkich dokumentów towary można pobrać z magazynu i przekazać do pakowania. Pracownicy magazynu mogą także jednym kliknięciem zaktualizować status zamówienia w e-sklepie. Automatyczne powiadomienie (w formie e-maila lub SMS) o zmianie takiego statusu mogą otrzymać klienci. 

enova365 umożliwia jednoczesne wystawianie wielu faktur do zamówień

3. Wygenerowanie listów przewozowych i wysyłka

Następnym etapem sprawnej wysyłki w e-commerce jest wygenerowanie listów przewozowych. W enova365 możesz to zrobić automatycznie z poziomu dokumentów handlowych. 

Żeby jak najbardziej ułatwić operatorom pracę, na otwartym formularzu dokumentu pojawia się dodatkowa zakładka z kurierami, w której można wygenerować list lub listy przewozowe. Taka funkcja jest dostępna dla firm, które posiadają specjalny dodatek do systemu przeznaczony dla sklepów internetowych – Kurierzy. Jego funkcje i możliwości omawiamy szerzej poniżej. 

enova365 umożliwia automatyczne generowanie listów przewozowych z poziomu dokumentów handlowych

Co to jest moduł Kurierzy w enova365?

Moduł Kurierzy pozwala na integrację enova365 z systemami informatycznymi firm kurierskich, co usprawnia i przyspiesza proces wysyłki towarów z magazynu do klienta. 

Pracownicy mogą zarządzać tym procesem z poziomu jednego systemu enova365, który jest zintegrowany nie tylko z firmami kurierskimi, ale też platformami aukcyjnymi oraz sklepami internetowymi. 

Mając dodatek Kurierzy możesz między innymi:

  • generować na koniec dnia zbiorcze listy przewozowe oraz etykiety,
  • drukować je,
  • wysyłać bezpośrednio do systemu współpracującej firmy kurierskiej, gdzie są automatycznie rejestrowane,
  • sprawdzać statusy wysyłek z wygenerowanymi już listami przewozowymi,

Nie musisz natomiast ręcznie przepisywać danych adresowych, ani tworzyć listów przewozowych w zewnętrznych aplikacjach firm kurierskich. Dane przechowywane są w jednym miejscu, co zwiększa ich bezpieczeństwo. Zniwelowane zostają również błędy ludzkie i zajęcia, które opóźniają wysyłkę. 

enova365 można zintegrować z systemami firm kurierskich

Dodatek daje możliwość przygotowywania przesyłek do wielu różnych firm kurierskich, w tym: DHL, DPD, FEDEX, GLS, INPOST, Poczta Polska, UPS. 

Automatyzacja procesu wysyłki zamówień z poziomu enova365

Jak wynika z powyższego jest wiele elementów, które możesz usprawnić na ostatnim etapie relacji z klientem, jaką jest kompletacja zamówienia w e-commerce i dostawa towaru. 

enova365 automatyzuje cały ten proces od momentu złożenia zamówienia przez klienta, aż po jego wysyłkę. System magazynowy sam pobiera zamówienia ze sklepów czy platform zakupowych i robi to tak często, jak ustalisz w harmonogramie. Dzięki temu osoby odpowiedzialne za kompletację i wysyłkę od razu widzą w programie złożone zamówienia i mogą przystąpić do ich realizacji. Wszystkie kolejne kroki – wystawienie dokumentów magazynowych i handlowych oraz ich wysyłka odbywają się w jednym systemie – enova365, dzięki czemu przebiegają szybko i bezbłędnie. 

Dodatkowo, dzięki wprowadzonym automatyzacjom aktualizacja stanu towarów w sklepie internetowym czy wysyłanie powiadomień do klientów o zmianie statusu zamówienia wymagają tylko kilku kliknięć.

enova365 to także program magazynowy w chmurze, dzięki czemu wszystkie zasoby dostępne są dla uprawnionych osób z każdego miejsca i o każdej porze.  

Testuj enova365
ikona demo systemu ERP enova365
Wersja demo systemu enova365

Przetestuj produkt enova365 i poznaj jego możliwości

prezentacja
Umów bezpłatną prezentację

Spotkaj się z Autoryzowanym Partnerem enova365