System ERP w B2B e-commerce – najlepsze praktyki w 2023 r.

System ERP w B2B e-commerce – najlepsze praktyki w 2023 r.

System ERP to serce zarządzania firmą. Dobrze dobrany do potrzeb przedsiębiorstwa ułatwia zarządzanie, usprawniając procesy takie jak obsługa zamówień, obsługa magazynu czy zewnętrznych kontaktów B2B. E-commerce w dużej mierze opiera się dziś na automatyzacji procesów. Zobacz, dlaczego warto zainwestować w system ERP, także w kwestii obsługi magazynu i sprzedaży. 

Spis treści:

System ERP w B2B e-commerce – dlaczego warto?

Systemy ERP, czyli Enterprise Resource Planning, to dziś jedno z podstawowych narzędzi zarządzania firmą. Dzięki oprogramowaniu firma jest w stanie zarządzać takimi zasobami jak sprzedaż, finanse, księgowość, logistyka, magazynowanie, produkcja i wiele innych. ERP sprawdza się także w nowoczesnych biznesach, czyli rozwijających się coraz prężniej e-commersach. 

Okres pandemii przyspieszył cyfrową rewolucję, zwłaszcza na rynku e-sprzedaży. Nawet przedsiębiorstwa, które nie działały do tej pory w modelu B2C czy B2B e-commerce, wkroczyły na tę ścieżkę, aby utrzymać się na rynku. Dla wielu biznesów już samo przestawienie się na platformę sprzedaży e-commerce było wyzwaniem. Kolejnym elementem pomocnym w realizacji zamówień było wdrożenie systemu ERP – system bywa wręcz niezbędny z punktu widzenia logistyki. 

Dlaczego warto zainwestować w ERP w swoim e-commerce?

Możliwość integracji ERP z zewnętrznymi komponentami

ERP daje możliwość integracji z innymi aplikacjami zewnętrznymi czy komponentami, takimi jak silnik e-commerce. Jeżeli potrzebujesz indywidualnego rozwiązania, najczęściej musisz zgłosić się do dostawcy usług ERP.

Usprawnienie przepływu informacji

Przy e-commerce konieczna jest właściwa obsługa zamówień, w tym obsługa magazynu. Aby sprzedaż i dostarczenie towaru były realizowane sprawnie, szybko i bez zakłóceń, firma potrzebuje dobrego przepływu informacji i skomunikowania ze sobą wszystkich działów. System ERP to właśnie zapewnia. Oprogramowanie to daje dostęp do jednej bazy danych wszystkim działom – produkcji, magazynowi, transportowi, sprzedaży, a także księgowości. 

ERP przedstawia dane w czasie rzeczywistym

Co więcej, ERP zintegrowane z platformą e-commerce, przedstawia informacje w czasie rzeczywistym. Oznacza to np. że wiadomość o brakach magazynowych zostaje automatycznie przekazana do e-sklepu, gdzie informacja ta blokuje możliwość dalszego składania zamówień na dany produkt.

Automatyzacja

Wdrożenie odpowiedniego ERP do e-sklepu to także automatyzacja zamówień. Przyspiesza ona proces i uwalnia zasoby ludzkie. ERP daje możliwość tworzenia harmonogramów oraz automatyzowania procesów. System monitoruje postępy w pracy i automatycznie generuje powiadomienia SMS czy mailowe np.o niezapłaconych fakturach. Dzięki oprogramowaniu z łatwością też zaplanujesz procesy sprzedażowe, support czy reklamacje. 

Łatwe raportowanie

Dobrze dostosowany do potrzeb firmy system ERP daje możliwość tworzenia przejrzystych raportów, a w razie konieczności także importowania danych do Excela. 

Pulpit Kontrahenta w enova365 – nowoczesna platforma dla B2B e-commerce

Ułatwienie pracy zdalnej

System ERP dostępny w chmurze pozwala na pełną mobilność pracowników, co w przypadku zarządzania firmą w trybie pracy zdalnej czy hybrydowej jest obecnie niezbędne. Po zalogowaniu do systemu pracownik ma dostęp do wszystkich niezbędnych informacji, niezależnie od tego, gdzie właśnie się znajduje. 

Ewidencja kontaktu z klientem w systemie ERP

Właściwy wybór ERP pozwoli Ci na stworzenie centralnej bazy danych przedsiębiorstwa i zautomatyzowanie wielu procesów. W enova365 nie jest potrzebna integracja CRM z ERP, gdyż CRM jest częścią systemu ERP. To daje Ci całościowy ogląd w dane biznesowe – także na temat prowadzonej sprzedaży dla klientów, ich potrzeb oraz realizacji dla nich zamówień. 

Ewidencja kontaktu z klientem w systemie ERP enova365

System ERP dla B2B e-commerce – w co inwestować w 2023 r.?

Niekiedy firmy decydują się na „szycie na miarę” własnego systemu do zarządzania zasobami. Proces ten jest jednak bardzo kosztowny i długotrwały. Dużo łatwiejszym rozwiązaniem jest wybranie oprogramowania dostępnego na rynku, które w największym stopniu można dopasować do własnych potrzeb. W co inwestować w 2023 r.? Przede wszystkim w systemy, których potrzebujesz.

ERP z modułową budową

Oprogramowania ERP najczęściej dostosowane są do wielkości przedsiębiorstwa. Inne jest bowiem zapotrzebowanie wielkiej jednostki z tysiącami pozycji w e-commerce, a inne małego e-sklepu. Dobrze przemyślane systemy ERP, takie jak enova365, mają budowę modułową. Dzięki temu możesz bez problemu dostosować oprogramowanie do potrzeb prowadzonej działalności. Nie ma konieczności inwestycji w moduły ERP, z których nie będziesz korzystać jako niewielki biznes. 

ERP w modelu SaaS

Dobre systemy ERP dostępne są w chmurze. Wybierając usługę SaaS, czyli Software as a Service, nie musisz przeznaczać na oprogramowanie wysokiego budżetu. Rozliczenia w systemie abonamentowym sprawiają, że właściwie każde przedsiębiorstwo, nawet niewielki e-commerce stać na usprawniający działanie firmy system ERP. 

Program magazynowy

Jeżeli prowadzisz e-commerce w 2023 roku, przyjrzyj się bliżej rozwiązaniom proponowanym przez enova365. Program magazynowy wspiera przedsiębiorstwo w realizacji zamówień oraz zaopatrzeniu. Oprogramowanie ma charakter modułowy, dzięki czemu możesz z niego wybrać te elementy, które będą spełniać swoje funkcje w zarządzaniu magazynem. 

Możesz zintegrować go z zewnętrznymi aplikacjami – w tym platformami e-commerce czy WMS. Jak może to wyglądać w praktyce? Klient składa zamówienie na stronie. Informacja ta trafia do zaopatrzenia, które sprawdza stany magazynowe, a w razie konieczności, dokonuje uzupełnienia ich stanu. Następnie magazyn przygotowuje zamówienie, które wysyła prosto do klienta. ERP handel możesz zintegrować nawet z firmą kurierską. 

Jak widzisz, moduł enova365 Handel ułatwi Ci planowanie zamówień i optymalizację procesów. 

Moduł obsługujący serwisy aukcyjne

Prowadzenie e-commerce nie zawsze oznacza posiadanie własnego sklepu internetowego, postawionego na oddzielnym silniku. Często sprzedaż zaczyna się lub jest jednocześnie prowadzona przez serwisy aukcyjne. Enova365 daje możliwość również integracji z tego rodzaju platformami. 

Moduł CRM w Twoim ERP

W zarządzaniu B2B e-commerce przyda Ci się także moduł CRM enova365. To niezbędne narzędzie dla pracy handlowców czy działu customer success. W jednym miejscu handlowiec może zostawiać notatki ze spotkania z klientem, monitorować jego potrzeby, zamówienia czy zapytania. 

Jak osiągnąć sukces w B2B e-commerce?

Przyszłością e-commerce B2B jest automatyzacja zamówień. Program handlowo-magazynowy powinien usprawniać pracę poszczególnych działów oraz komunikację na ścieżce logistycznej zamówień. Dziś najważniejsze jest tempo i jakość realizacji zamówienia złożonego przez klienta za pośrednictwem platformy e-commerce. 

Biorąc pod uwagę opóźnienia w światowych łańcuchach dostaw, swoją przewagę konkurencyjną możesz budować na tym, że etap dostarczenia produktu z magazynu do klienta przebiegać będzie możliwie najkrócej i najsprawniej. Osiągnąć możesz to dzięki implementacji ERP we wszystkich działach swojej firmy: od magazynu po księgowość. 

Oprogramowanie enova365 można dostosować do różnorodnych potrzeb firm z branży e-commerce w zakresie, w jakim tego potrzebujesz. Enova365 obsługuje zasoby magazynowe, dział handlowy i wiele, wiele więcej. Zwróć szczególną uwagę na moduły przydatne w prowadzeniu e-commerce, czyli: Business Intelligence, Handel i Magazyn, Sprzedaż i CRM, Finanse i Księgowość, Kadry Płace i HR, Procesy, Projekty i Usługi. Sprawdź demo enova365 lub umów się na indywidualną prezentację z przedstawicielem, który dostosuje rozwiązania do Twojego e-commerce w przestrzeni B2B.

Dodatki systemu ERP enova365 dla e-commerce

Co należy zapamiętać o systemach ERP?

Systemy ERP to przyszłość e-commerce. Wybierając właściwy system do zarządzania zasobami firmy, zwróć uwagę, czy posiada moduły, które odpowiadają Twoim potrzebom. Na co zwrócić uwagę? Przede wszystkim na to, czy ERP da się zintegrować z zewnętrznymi aplikacjami, platformami e-commerce czy platformami aukcyjnymi. W enova365 znajdziesz także rozwiązanie, które podpiąć możesz do platformy firmy kurierskiej. 

Budując biznes e-commerce B2B, nie możesz pominąć modułu CRM w swoim ERP. Pozwoli Ci on na automatyzację obsługi klientów biznesowych i usprawni pracę działu handlowego. Sprawdź rozwiązanie proponowane przez enova365.

ikona demo systemu ERP enova365
Wersja demo systemu enova365

Przetestuj produkt enova365 i poznaj jego możliwości

prezentacja
Umów bezpłatną prezentację

Spotkaj się z Autoryzowanym Partnerem enova365