14 grudnia 2020

Biura Rachunkowe na zakręcie

Zmieniające się prawo, galopująca cyfryzacja w raportowaniu danych, zwiększające się obowiązki
i kary, rosnąca, nie zawsze uczciwa konkurencja spowodowana przeprowadzoną kilka lat temu deregulacją zawodu, a wszystko to w cieniu pandemii, która przyniosła nowe wyzwania w postaci pracy zdalnej, rozwiązań kolejnych tarcz antykryzysowych – to rzeczywistość, w jakiej funkcjonują dziś biura rachunkowe.

Wsłuchując się w wielopłaszczyznowe problemy biur Stowarzyszenie Księgowych w Polsce zorganizowało konferencję online poświęconą w całości problematyce biur rachunkowych,
do której zaprosiło właścicieli biur rachunkowych oraz ekspertów blisko z nimi współpracujących. Poruszono wiele istotnych kwestii z bardzo różnych obszarów działalności biur rachunkowych, dotyczących:

  • relacji z klientem w „butikowym” biurze rachunkowym,
  • jakości usług i kompletności dokumentów,
  • obiegu dokumentów w PUE ZUS,
  • elektronicznej wersji dokumentacji po rozwiązaniu umowy z biurem rachunkowym,
  • wyceny usług księgowych,
  • podatków.

Ostatni rok przyniósł wiele nowości w przepisach podatkowych – obowiązkową podzieloną płatność, białą listę podatników VAT czy spędzający sen z powiek wszystkim księgowym nowy JPK_VAT – dokładając księgowym nie tylko pracy, ale i odpowiedzialności. A w kolejce czekają już kolejne zmiany, tym razem w przepisach o podatku dochodowym.

Słowo „cyfryzacja” odmienianie było na konferencji przez wszystkie przypadki, ale szczególną uwagę poświęcili temu zagadnieniu Agnieszka Gajewska, biegły rewident, członek Zarządu Głównego SKwP,  Robert Czuła, prezes zarządu Soneta Sp. z o.o., Piotr Ciski, prezes zarządu Sage w Polsce, oraz Tomasz Janas, ekspert z zakresu teleinformatyki i bezpieczeństwa IT, audytor RODO – którzy uczestniczyli w  panelu „Biura rachunkowe w dobie cyfryzacji”.

Paneliści zgodnie podkreślali, że w dobie pandemii cyfryzacja zdecydowanie przyspieszyła i proces ten będzie dalej postępował, ale księgowi są na nią gotowi. Na co dzień obsługują wysyłkę deklaracji elektronicznych, posługują się podpisem elektronicznym, sporządzają sprawozdanie w formacie XML, zastanawiają się jak obrabiać dokumenty elektroniczne, jak przetwarzać dane w czasie rzeczywistym.

Pandemia była również katalizatorem innej ważnej zmiany, co podkreślał prezes Robert Czuła – zmiany modelu pracy na model zdalny, rozproszony. Proces ten rozpoczął się znacznie wcześniej, ale sytuacja epidemiologiczna na całym świecie zmusiła wiele firm, które nigdy z takiego modelu pracy nie korzystały na całkowite przestawienie się na pracę zdalną. – To o czym od dawna myślą biura rachunkowe to zyskanie czasu poprzez ograniczenie prostych czynności, które są czasochłonne, co może być zrobione na dwa sposoby – albo przy pomocy robotyzacji, albo poprzez przeniesienie części czynności na klientów biur rachunkowych – podkreślał prezes Robert Czuła dodając, że właśnie w tym kierunku zmierza rozwój oprogramowania – wspomagania pracy rozproszonej – Aby praca rozproszona była możliwa dane muszą się znajdować w miejscu, które będzie dostępne dla wszystkich zainteresowanych.

I takim miejscem jest chmura, której największymi zaletami jest bezpieczeństwo, skalowalność oraz niski prób wejścia. Jak podkreślał prezes Robert Czuła przejście do chmury to proces postępujący, wymagający wciąż zmiany mentalności – przed pandemią też się wydawało, że praca zdalna na szeroką skalę nie jest możliwa, a jednak tak dziś funkcjonuje większość przedsiębiorstw na całym świecie.

Dużo uwagi podczas konferencji poświęcono również bezpieczeństwu, które dotyczy nie tylko miliardów danych otrzymywanych, przetwarzanych i wymienianych na linii biuro rachunkowe – klient, ale również odpowiedzialności za błędy i koniecznością konstruowania umów, które będą zarówno chroniły interesy biura, jak i precyzyjnie określały przedmiot i zakres usług oferowanych klientowi. Do kwestii odpowiedzialności odnoszono się również w dyskusji o cienkiej granicy między usługowym prowadzeniem ksiąg rachunkowych a doradztwem podatkowym i problemami jakie niesie ze sobą brak uregulowania działalności biur rachunkowych.

Chęć udziału w konferencji wyraziło ponad 1300 uczestników, poszczególnym panelom przysłuchiwało się średnio 700 osób. Dla tych, którym nie udało się wziąć udziału w konferencji, a są zainteresowani poruszanymi na niej zagadnieniami mamy link do nagrania z całego wydarzenia.

Zobacz inne z kategorii Informacje prasowe

13.04.2023

Konta klientów korporacyjnych banku Citi Handlowy od teraz obsługiwane również w enova365!

Konta klientów korporacyjnych banku Citi Handlowy od teraz obsługiwane również w enova365!

23.01.2023

PKO Bank Polski i Soneta łączą siły - sprawna obsługa klientów korporacyjnych w enova365

PKO Bank Polski i Soneta łączą siły - sprawna obsługa klientów korporacyjnych w enova365.

7.07.2022

Obsługa konta bankowego klientów korporacyjnych Santander Bank Polska teraz także w enova365

Narzędzie iBiznes24 Connect dla dużych firm i korporacji pozwala na bezpośrednią wymianę danych pomiędzy systemem finansowo-księgowym a bankiem.

11.01.2022

Komunikat - Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 7 stycznia 2022 r.

Implementacja przepisów w sprawie przedłużenia terminów poboru i przekazania przez niektórych płatników zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

ikona demo systemu ERP enova365
Wersja demo systemu enova365

Przetestuj produkt enova365 i poznaj jego możliwości

prezentacja
Umów bezpłatną prezentację

Spotkaj się z Autoryzowanym Partnerem enova365