Pracownik tymczasowy – jak rozliczyć wynagrodzenie i urlop w enova365?

Pracownik tymczasowy – jak rozliczyć wynagrodzenie i urlop w enova365?

W branżach cechujących się dużą sezonowością często brakuje rąk do pracy. Z pomocą przychodzą wtedy pracownicy tymczasowi. Dowiedz się, jakie prawa i obowiązki ma pracownik tymczasowy oraz jak poprawnie naliczać urlopy i wynagrodzenia dla takich osób.

Spis treści:

Najważniejsze informacje:

  • Zatrudnianie pracowników tymczasowych zostało uregulowane w ustawie z dnia 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych.
  • Pracownik tymczasowy ma prawo do 2 dni urlopu za każdy przepracowany miesiąc.
  • Wynagrodzenie za urlop pracownika tymczasowego jest obliczane według specjalnego algorytmu.
  • enova365 znacząco ułatwia proces rozliczania czasu pracy, urlopów i wynagrodzeń pracowników tymczasowych.

Pracownik tymczasowy – kto to jest i jakie są jego prawa?

Pracownik tymczasowy to osoba, która jest zatrudniona za pośrednictwem agencji pracy w celu wykonywania obowiązków zawodowych o czasowym charakterze. Z pracy takiej osoby korzysta pracodawca użytkownik, który jest innym podmiotem od agencji pracy. To on sprawuje kierownictwo nad pracownikiem tymczasowym oraz wyznacza mu czas i miejsce pracy.

W przypadku pracowników tymczasowych zachodzi współpraca między trzema stronami:

  • agencją pracy,
  • pracodawcą użytkownikiem,
  • pracownikiem tymczasowym.

Prawa pracownika tymczasowego reguluje ustawa z dnia 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych. Obejmuje to m.in. zakaz powierzania takim pracownikom niektórych rodzajów prac. Do takich prac zaliczają się prace szczególnie niebezpieczne lub wymagające wyposażenia pracownika w broń palną lub paralizatory, które wymagają uzyskania pozwolenia określonego w ustawie z dnia 21 maja 1999 r. o broni i amunicji.

Pracownik tymczasowy nie może też zastąpić pracownika, który bierze udział w strajku. Co więcej, nie może wykonywać pracy tego samego rodzaju, co pracownik, z którym dany pracodawca rozwiązał w ciągu ostatnich 3 miesięcy stosunek pracy z przyczyn nieleżących po stronie pracownika.

Pracownik tymczasowy posiada prawo do urlopu wypoczynkowego, zwolnienia lekarskiego, a w przypadku ciąży również do przedłużenia umowy aż do dnia porodu pod warunkiem, że taka osoba posiada co najmniej 2-miesięczny okres skierowania do wykonywania prac tymczasowych.

Ze względu na zapis w ustawie o pracownikach tymczasowych, który stanowi, że praca tymczasowa to wykonywanie zadań o charakterze okresowym, sezonowym czy doraźnym, a także zadań, których terminowe wykonanie nie jest możliwe przez pracowników zatrudnionych przez pracodawcę użytkownika, taka praca jest szczególnie powszechna w branżach, które cechują się sezonowością.

Przykładami branż, w których często występuje zatrudnienie pracownika tymczasowego przez pracodawcę użytkownika, są:

  • logistyka,
  • rolnictwo,
  • turystyka,
  • hotelarstwo,
  • gastronomia,
  • budownictwo,
  • handel internetowy.

Rozliczanie wynagrodzenia pracowników tymczasowych w enova365

Wynagrodzenie pracownika tymczasowego może być rozliczane przy pomocy oprogramowania enova365. Jest to program, który można precyzyjnie dostosować do specyficznych potrzeb firmy, przykładowo takich jak zatrudnianie pracowników tymczasowych. Jedną z jego zalet jest też możliwość łatwej integracji z innymi obszarami przedsiębiorstwa.

Ewidencja czasu pracy

Z punktu widzenia przepisów ważną rolę odgrywa ewidencja czasu pracy. Jest tak dlatego, że ustawa o zatrudnianiu pracowników tymczasowych wskazuje, że z pewnymi wyjątkami takiego pracownika można zatrudnić na okres nie dłuższy niż 18 miesięcy w ciągu 3 lat. I to niezależnie od tego, czy taki pracownik został skierowany do pracodawcy użytkownika przez jedną, czy przez różne agencje pracy tymczasowej.

Z tego względu niezwykle ważne jest monitorowanie czy taki pracownik nie świadczył już pracy tymczasowej w okresie ostatnich 36 miesięcy. Tu z pomocą przychodzi enova365, która umożliwia ewidencjonowanie kartoteki pracownika tymczasowego.

W sekcji Ewidencja pracowników tymczasowych na liście pracowników można utworzyć wydruk przedstawiający zestawienie okresów zatrudnienia. To bardzo ułatwia sprawdzenie, czy zachowane zostały terminy określone w przepisach.

Wydruki dedykowane pracownikom tymczasowym w enova365

Kalkulacja wynagrodzenia

Zatrudnienie pracownika tymczasowego przez pracodawcę użytkownika wiąże się z obowiązkiem wypłaty wynagrodzenia. Tutaj wiążące są ustalenia pracodawcy z agencją pracy tymczasowej. Jednak takiego wynagrodzenia nie można ustalać całkowicie dowolnie, bo trzeba wziąć pod uwagę obowiązujące przepisy.

W tej sytuacji w grę wchodzą dwa akty prawne. Pierwszym z nich jest Ustawa o minimalnym wynagrodzeniu. Pracownik tymczasowy nie może mieć wynagrodzenia, które byłoby niższe niż aktualnie obowiązujące minimalne wynagrodzenie.

Drugie ograniczenie znajduje się w Ustawie o zatrudnianiu pracowników tymczasowych. Zgodnie z zapisami zawartymi w tym akcie prawnym pracownicy tymczasowi mają zagwarantowane prawo do równego traktowania względem pracowników stałych. Oznacza to, że pracownikowi tymczasowemu zatrudnionemu na danym stanowisku przysługuje takie samo wynagrodzenie, jakie miałby pracownik etatowy zatrudniony na takim samym lub podobnym stanowisku pracy.

Wypłata wynagrodzenia

W celu wypłaty wynagrodzenia wystarczy w enova365 stworzyć odpowiednią listę płac. Bezpośrednio przed naliczeniem pierwszej wypłaty należy określić podstawowe parametry, takie jak:

  • lista,
  • data wypłaty, 
  • okres wypłaty,
  • miesiące wstecz,
  • data dokumentu,
  • numer dokumentu,
  • jednostka organizacyjna,
  • sposób naliczenia wynagrodzenia.

W kwestii pracownik tymczasowy a L4 należy pamiętać, że wynagrodzenie chorobowe dla pracowników tymczasowych wypłaca się na tych samych zasadach, co wynagrodzenie chorobowe dla pracowników etatowych.

Czytaj także: Rozliczanie wynagrodzeń krok po kroku, czyli jak działa system kadrowo-płacowy w enova365

Zarządzanie urlopami pracowników tymczasowych w enova365

Prawa pracownika tymczasowego to m.in. prawo do urlopu wypoczynkowego. Taki urlop jest przyznawany na podstawie liczby pełnych miesięcy, w których pracownik tymczasowy pozostaje w dyspozycji jednego pracodawcy użytkownika lub więcej takich pracodawców.

W ciągu roku swojej pracy pracownik tymczasowy ma prawo do 2 dni urlopu za każdy miesiąc pracy. Taki urlop musi być udzielany w dniach, które dla takiego pracownika byłyby dniami pracującymi, gdyby nie wziął urlopu.

Moduł zarządzania urlopami w enova365 umożliwia naliczanie urlopów dla pracowników tymczasowych, w sposób który jest w zgodzie z obowiązującymi przepisami. Obejmuje to również zgodne z prawem wynagrodzenie pracownika tymczasowego za czas urlopu wypoczynkowego.

Naliczanie urlopów

W przypadku pracowników tymczasowych podstawa wypłaty wynagrodzenia za urlop wypoczynkowy w enova365 ustalana jest przez sumowanie wynagrodzenia wypłaconego danemu pracownikowi za okres trzech miesięcy poprzedzających miesiąc, w którym udzielono urlopu.

Następnie wynik należy podzielić przez liczbę godzin pracy z 3 miesięcy poprzedzających miesiąc, w którym pracownik korzysta z urlopu. Dzięki temu można wyliczyć wynagrodzenie przysługujące za jedną godzinę urlopu. Ostatnią operacją jest pomnożenie liczby godzin odpowiadających zaplanowanemu czasowi pracy przypadającemu na czas trwania urlopu wypoczynkowego przez wyliczoną stawkę.

Te wszystkie operacje dokonywane są przez program w sposób automatyczny. To pokazuje jak bardzo enova365 ułatwia naliczenie wynagrodzenia za urlop pracownika tymczasowego, które jest zgodne z obowiązującym prawem. 

Warto przy tym pamiętać, że okres trzech miesięcy jest rozumiany jako 90 dni zatrudnienia na rzecz tego samego pracodawcy użytkownika, przypadający w okresie 6 miesięcy kalendarzowych, które poprzedzają miesiąc kalendarzowy udzielenia urlopu wypoczynkowego pracownikowi tymczasowemu.

Wnioski urlopowe

Wnioski urlopowe można składać z Pulpitu pracownika. W tym celu będąc w Panelu użytkownika wystarczy wcisnąć przycisk Dodaj wniosek o urlop. Drugim sposobem jest złożenie wniosku urlopowego poprzez listę Wnioski pod przyciskiem Dodaj.

Gdy otworzy się formularz wniosku urlopowego, to należy wskazać okres, na jaki składany jest wniosek. Potem trzeba przejść do zakładki Obsługa procesu, gdzie w części Podejmij decyzję należy zaznaczyć Do zatwierdzenia, a następnie zapisać wniosek.

Taki wniosek będzie widoczny nie tylko dla pracownika, który go składa, ale również dla jego przełożonego, który może go zaakceptować. Jest tak dlatego, że po zapisaniu wniosku do kierownika zostaje wysłany mail, a dodatkowo na Pulpit kierownika trafi też powiadomienie o wniosku urlopowym.

Osoba, która ma upoważnienie do akceptacji wniosków urlopowych, po zalogowaniu do Pulpitu kierownika może zatwierdzić lub odrzucić taki wniosek. Wystarczy z pozycji Powiadomienia wybrać pod Czynnościami opcję Zatwierdź / Odrzuć.

Ewidencja urlopów

Moduł Kadry, Płace i HR pozwala na skuteczne ewidencjonowanie urlopów nie tylko pracowników tymczasowych, ale również wszystkich pracowników zatrudnionych w firmie. Jest wyposażony w niezbędne narzędzia, które ułatwiają tworzenie grafików pracy nie tylko dla pojedynczych zespołów, ale również na poziomie całej organizacji.

Dobrą praktyką jest umożliwienie pracownikom wglądu w kalendarz całego zespołu. Dzięki temu łatwiej jest zaplanować zastępstwa i ułożyć pracę w danym dziale. Dotyczy to również urlopów dla pracowników tymczasowych. Takie osoby często pojawiają się w firmie w okresie największego zapotrzebowania na pracę, więc przydzielanie im urlopów może stanowić wyzwanie.

Na szczęście tutaj z pomocą przychodzi enova365. Ten system ERP ma funkcje, które pomogą zapanować nad urlopami pracowniczymi nawet w najgorętszym okresie.

Korzyści z wykorzystania enova365 w zarządzaniu pracownikami tymczasowymi

Jednym z zagadnień, które w prosty sposób rozwiązuje enova365 to pracownik tymczasowy a L4. Takie osoby mają pełne prawo do zwolnienia lekarskiego. Ich uprawnienia w niczym nie różnią się od uprawnień osób, które zatrudnione są na normalnym etacie.

enova365 umożliwia obsługę kadrową i płacową dla pracowników tymczasowych od nawiązania stosunku pracy aż po wystawienie świadectwa pracy. Dzięki temu można zwiększyć efektywność operacyjną danej organizacji poprzez poprawę jakości zarządzania kadrami.

Lepsze wykorzystanie dostępnych zasobów, w tym również zasobów pracowniczych, z pewnością przełoży się na redukcję kosztów. Nie bez znaczenia jest też większa kontrola nad procesami kadrowymi oraz zwiększenie transparentności w tym obszarze. Z tego powodu wybór oprogramowania enova365 to inwestycja, która się opłaca.

Podsumowanie

Pracownicy tymczasowi mogą być lekarstwem na brak rąk do pracy w okresach wzmożonej aktywności przedsiębiorstwa. To rozwiązanie, które sprawdzi się też przy długich nieobecnościach zatrudnionych pracowników.

Zarządzanie pracownikami tymczasowymi nie musi przyprawiać Cię o ból głowy. Wystarczy skorzystać z pomocy, jaką zapewnia enova365.

Już dziś pobierz bezpłatne demo, a w razie pytań zapraszamy do umówienia się na prezentację. Nasz ekspert odpowie na Twoje pytania, dzięki czemu lepiej poznasz różne funkcjonalności programu enova365.

Testuj enova365

Bibliografia:

  • Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy
  • Ustawa z dnia 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych
  • Ustawa z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę
  • Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy
ikona demo systemu ERP enova365
Wersja demo systemu enova365

Przetestuj produkt enova365 i poznaj jego możliwości

prezentacja
Umów bezpłatną prezentację

Spotkaj się z Autoryzowanym Partnerem enova365